Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(28)
Forma i typ
Książki
(28)
Proza
(7)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(5)
Poezja
(4)
Komiksy i książki obrazkowe
(2)
Dostępność
dostępne
(28)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(28)
Autor
Perec Georges (1936-1982)
(7)
Czechowska Justyna (1979- )
(5)
Pessoa Fernando (1888-1935)
(4)
Presl Nicolas (1976- )
(4)
Charchalis Wojciech (1970- )
(3)
Linde Ida (1980- )
(3)
Borowski Gabriel (filolog)
(2)
Brzozowski Wawrzyniec (tłumacz)
(2)
Eloy Cichocka Marta (1973- )
(2)
Giszczak Jacek (1956- )
(2)
Gondowicz Jan (1950- )
(2)
Kaliński Piotr (1977- )
(2)
Kącka Eliza (1982- )
(2)
Olczyk Jacek (1979- )
(2)
Wiśniewski Tomasz (1987- )
(2)
Łukaszyk Ewa (1972- )
(2)
Burgelin Claude (1940- )
(1)
Cârstean Svetlana (1969- )
(1)
Daniłowicz-Grudzińska Agnieszka (1948- )
(1)
Dzierżawska-Bojanowska Zofia (1983- )
(1)
Farrokhzad Athena (1983- )
(1)
Grochocka Joanna
(1)
Jankowicz Grzegorz (1978- )
(1)
Jasnowski Paweł
(1)
Jouet Jacques (1947- )
(1)
Kafka Franz (1883-1924)
(1)
Kaliński Franciszek
(1)
Kaliński Ignacy
(1)
Kornaś-Warwas Joanna
(1)
Kydryński Juliusz (1921-1994)
(1)
Mickwitz Peter (1964- )
(1)
Perec Georges (1936-1982). Podwyżka
(1)
Perec Georges (1936-1982). Teatr
(1)
Roubaud Jacques (1932- )
(1)
Taborska Agnieszka (1961- )
(1)
Tatarkiewicz Anna (1921-2019)
(1)
Wasilewska Anna (1952- )
(1)
Zabłocki Krzysztof (1951- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(6)
2010 - 2019
(22)
Okres powstania dzieła
2001-
(12)
1901-2000
(6)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
Kraj wydania
Polska
(26)
Język
polski
(23)
Przynależność kulturowa
Literatura francuska
(5)
Literatura polska
(3)
Literatura portugalska
(3)
Literatura szwedzka
(3)
Literatura austriacka
(1)
Literatura fińska
(1)
Literatura rumuńska
(1)
Temat
Perec, Georges (1936-1982)
(2)
Artyści
(1)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(1)
Emigracja
(1)
Film
(1)
Groteska
(1)
Księżniczki i królewny (postacie fikcyjne)
(1)
Literatura francuska
(1)
Matki i synowie
(1)
Modernizm
(1)
Nastolatki
(1)
Nowoczesność
(1)
Oniryzm
(1)
Pasterze
(1)
Pisarstwo
(1)
Pisarze
(1)
Podróż
(1)
Podróże
(1)
Pogrzeb
(1)
Przestrzeń
(1)
Przyroda
(1)
Rysownicy francuscy
(1)
Samotność
(1)
Skandale i sensacje
(1)
Sny
(1)
Stereotyp
(1)
Szczęście
(1)
Sztuka francuska
(1)
Taborska, Agnieszka (1961- )
(1)
Topor, Roland (1938-1997)
(1)
Tradycja
(1)
Turyści
(1)
Ucieczki
(1)
Uczucia
(1)
Zabójstwo
(1)
Zwierzęta
(1)
Życie artystyczne
(1)
Temat: czas
2001-
(4)
1901-2000
(3)
1945-1989
(3)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
Temat: miejsce
Anatolia (Turcja ; region)
(1)
Francja
(1)
Stambuł (Turcja)
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Szwecja
(1)
Gatunek
Esej
(5)
Komiks
(4)
Wiersze
(4)
Powieść
(3)
Powieść graficzna
(2)
Powieść psychologiczna
(2)
Proza szwedzka
(2)
Biografia
(1)
Dramat francuski
(1)
Książka obrazkowa
(1)
Literatura francuska
(1)
Miniatura literacka
(1)
Opowiadanie francuskie
(1)
Opowiadanie polskie
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Poezja portugalska
(1)
Powieść francuska
(1)
Proza francuska
(1)
Szkice literackie francuskie
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Biologia
(1)
Filozofia i etyka
(1)
Historia
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
28 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Seria Anachroniczna ; t. 3)
„Pierwsza myśl, jaka mi się nasuwa, kiedy usiłuję zdefiniować to, czego szukam, odkąd zacząłem pisać, jest taka: nigdy nie napisałem dwóch jednakowych książek. (…) Moją pisarską ambicją byłoby przedarcie się przez całą literaturę swoich czasów, bez poczucia, że wracam czy kroczę po własnych śladach, i napisanie tego wszystkiego, co człowiek dziś może napisać: książek grubych i cienkich, powieści i wierszy, dramatów, librett operowych, kryminałów, powieści w odcinkach, przygodowych, science fiction, książek dla dzieci…” (Georges Perec)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 333466 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "Trado", 2016.
Publikacja powstała dzięki dofinansowaniu SWEDISH ARTS COUNCIL
Svetlana Cârstean i Athena Farrokhzad poznały się w trakcie warsztatów tłumaczeniowych w 2012 roku.
W wyniku tego spotkania poetki przetłumaczyły nawzajem swoje debiutanckie książki, "Kwiaty z imadła" na szwedzki i "Cykl biały" na rumuński, nie znając języków wyjściowych. "Trado" jest kontynuacją ich współpracy. Oryginał staje się tu konsekwencją przekładu, w wierszu o dziedziczeniu, zdradzie i miłości, gdzie mieszają się dwa głosy, zamieniają się miejscami. "Trado" składa się z trzech cykli, dwóch poetyckich i jednego eseju, które wspólnie tworzą wyjątkowe dzieło.
Tłumaczyć - pisać - kochać - zdradzać - tłumaczyć. Niezwykły esej dwóch poetek w niezwykłym przekładzie dwóch tłumaczek krąży wokół tych słów, łączy je i rozdziela w tańcu myśli i ciał. Praktyka tłumaczeniowa nie jest dla czterech autorek tego pięknego tekstu zdobywczą wyprawą na nowe terytoria, nie jest budowaniem mostów, a tym bardziej intelektualną operacją szukania ekwiwalentów. Tłumaczenie jest pisaniem, miłością, zdradą. Nie stanowi metafory życia, lecz jest życiem, w jego nieoczywistości, pięknie, w cielesności. Rozgrywa się między ludźmi, w intymnym spotkaniu. TRADO to doświadczenie - we wszystkich sensach tego słowa. (Magda Heydel)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 360981 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Potencjalna ; t. 6)
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Gatunek
Tytuł serii: Seria Potencjalna
Instytucja: Wydawnictwo Lokator
„Mój piękny autobus” to powieść rozważająca możliwość powieści, jako dzieła sztuki. Opowiada o podróży autobusem ze wschodu na zachód Francji. Basile jest kierowcą. Odile jest jego żoną. Świat jest światem i jest wszędzie wokół. Teraźniejszość na miejscu szofera. Przyszłość, widoczna przez przednią szybę. Przeszłość wyraźnie dostrzegalna we wstecznym lusterku. Podróż jest książką niemożliwą. Żeby powstała książka, muszę opuścić na palcach moją fikcję podróży, odnaleźć powolny marsz człowieka, który nie musi się już niczego obawiać ani nigdzie spieszyć, który nie musi nawet przyspieszać kroku, by odnaleźć to, co jest mu równie niezbędne jak woda.
"Wielka Historia nie jest nieobecna w tym, co opowiadane, ani w tym, co przemilczane. W czasach Blaise’a Pascala mówiono o namiętnościach, uczuciach, które zmieniają się w obsesję i moga zrobić z nas niewolników. Lecz choć podróżujemy z Myślami Pascala, zadbaliśmy aby dopełnić je bajką Perraulta, Kot w butach. Te dwie lektury sprawiają, że jesteśmy niezwyciężeni w naszym pięknym autobusie." (Jacques Jouet)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 342644 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Poprzednio publikowane pod tytułem "Ameryka". Tytuł oryginału: "Der Verschollene".
Bibliografia (czyli rekomendacje dalszych lektur) na stronach [380-381].
Pierwsza (i jak wszystkie pozostałe - nieukończona) powieść Franza Kafki została wydana po jego śmierci przez Maksa Broda pod tytułem "Ameryka", choć sam pisarz zamierzał ją nazwać "Zaginiony".
Opowiada o losach nastolatka, Karla Rossmanna, który w wyniku skandalu obyczajowego musi opuścić swój dom, kraj, a nawet kontynent. Kafka wysyła go do Ameryki, by tam poszukał odkupienia. Ponoć przy jakiejś okazji pisarz powiedział Brodowi, że na świecie jest wiele nadziei, nieskończenie wiele nadziei… ale nie dla nas. Pytanie: czy Karl jest wybrańcem, czy też po prostu jednym z "nas" - na zawsze potępionym i przez to zgubionym? (Grzegorz Jankowicz)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 362658 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Elizje / Eliza Kącka. - Kraków : Wydawnictwo Lokator, 2017. - 69, [11] stron, [1] karta tablic złożona : ilustracje ; 20 cm.
Indeks.
Eliza Kącka w dzieciństwie nie czytała bajek, więc teraz je opowiada. Do niedawna szukała schronienia w zasiekach możliwie hermetycznych powieści, a jej zagubienie było mniej epickie. Bynajmniej nie uważa się za królewnę.
"Żeby istniały królewny szczęśliwe, niezbędne są królewny nieszczęśliwe. By zaistniały królewny kompletne, muszą być obok królewny niekompletne. Ale czy królewny nieszczęśliwe uszczęśliwia istnienie królewien szczęśliwych? Czy królewny niekompletne ukompletnia istnienie kompletnych? Bynajmniej. I tak rośnie przepaść między logiką a etyką. I o tym jest ta książka." (Jan Gondowicz)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 346722 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Po drugiej stronie siebie / Eliza Kącka - Kraków : Wydawnictwo Lokator, 2019 - 72, [6] stron ; 21 cm
"Nie ma nic nudniejszego w literaturze, niż ludzie opisujący swoje sny. Wydaje się takiej czy takiemu, że dowolne głupstwo mogą napisać, że fabuła może się im rozłazić, logika zdarzeń kuleć, a postaci historyczne mogą w najlepsze wykonywać dowolne działania, na przykład wycinać z trzustki torebki po herbacie. Bo oniryczność niby wszystko usprawiedliwia. Jest to nudne, głupie, egotyczne i, jakkolwiek bawi autora czy autorkę, przeważnie niewnoszące kompletnie niczego. Więc dlaczego Kąckiej się udało? Dlaczego niegłupie, nienudne i ciekawe? Czy to w ogóle jest sprawiedliwe?" (Jacek Dehnel)
"Sny Kąckiej odznaczają się wybitną bezczelnością. Raz traktują jawę z karygodną dezynwolturą, jak materię plastyczną, z której lepią świat zupełnie osobny – a wtedy Elizie wyrasta ogon albo gawędzi z Immanuelem Kantem, małym jak szczurek, a potem wsadza do koperty i wysyła do Królewca. Innym razem śmieją się z niedorzeczności jawy i przedrzeźniają jej powagę – wówczas Eliza pije wodę z Wisły razem z najwyższymi czynnikami państwowymi albo wciąga pył ze zrujnowanej Warszawy. A najdziwniejsze, że zapisane (prawdopodobnie już po przebudzeniu) nie tracą niczego ze swej odurzającej mocy i zachowują roztargniony urok." (Jerzy Franczak)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 353814 (1 egz.)
Książka
W koszyku
"Stoją w ciemnym ogrodzie. Mokra trawa klei się do stóp. Dziadek ma na sobie niebieski szlafrok. Wskazuje na niebo. Pamiętam, kiedy pierwszy raz ktoś chodził po księżycu, dziwne uczucie, że on był tam na górze, a ja tu na dole. Ona patrzy na żółty skrawek, a potem w noc. Chciałabym pozbyć się ciężkości. Fruwać. A ja nie, ziemia jest najcenniejszą rzeczą jaką mamy. Nie boisz się? On kładzie ciężką rękę na jej głowie. Grawitacja trzyma mnie w miejscu. Za jakiś czas i tak przeniosę się na górę. Przez moment milczą i patrzą na gwiazdy, które zapalają się i gasną. Będę wtedy stać tu na dworze, mówi ona, i powiem moim wnukom, pomyślcie, on tam fruwa w górze, a my stoimy tu na dole."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 338963 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Mama mordercy / Ida Linde ; tłumaczenie Justyna Czechowska. - Wydanie I. - Kraków : Wydawnictwo Lokator, 2019. - 187, [1] stron ; 21 cm.
Publikacja powstała dzięki dofinansowaniu Swedish Arts Council.
Henrietta żyje "ze swoim chłopcem", bo do końca nie zdradzi, czy to jej syn, w dusznej symbiozie. Dziecko dorasta, przygotowuje się do życia. Pewnego dnia do drzwi Henrietty ktoś puka. To policjanci, którzy zawiadamiają, że jej syn zamordował innego chłopca. W jednej chwili życie całkowicie zmienia bieg. Mama kocha swojego chłopca, niezależnie od tego, co się stało. Odwiedza go w więzieniu, utrzymuje z nim kontakt, bo nie wie, co innego miałaby robić. Podczas jednego z widzeń uświadamia sobie, że jakaś inna kobieta jest tam równie często co ona. Ostrożnie, trochę na oślep kobiety szukają kontaktu ze sobą, z czasem razem wracają z więzienia do miasta i kontynuują rozmowy w kawiarniach i w restauracjach. Ale pewnego dnia pojawia się między nimi pytanie, które zachwieje tę równowagę - nic nie jest już oczywiste, ani to, co się wydarzyło, ani to, co wydarzy się w przyszłości. Nowa powieść Idy Linde to psychologiczne studium stanu wyjątkowego, opis niespodziewanej miłości i jej potwornych konsekwencji.
Nowa powieść Idy Linde to psychologiczne studium stanu wyjątkowego, opis niespodziewanej miłości i jej potwornych konsekwencji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 353664 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Publikacja powstała dzięki wsparciu Finnish Literature Exchange FILI
"Tajemnice uczuć" to zbiór krótkich tekstów, w których uczucia występują pod postaciami zwierząt, roślin i minerałów. To pastisz encyklopedii, gdzie w zabawny i poważny zarazem sposób autor prezentuje najbardziej "osobliwe" fenomeny przyrody, takie jak Radość i Smutek, Samotność i Miłość. Ten tom jest jak wyszukany delikates, po który warto sięgać, by nie opuszczać krainy wyobraźni, w której przecież wszyscy tak lubimy być.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 361885 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Potencjalna ; t. 2)
Tyt. oryg.: "Un cabinet d'amateur : histoire d'un tableau".
"Gabinet kolekcjonera", ostatni fabularny utwór prozą ukończony i wydany przez Pereca przed śmiercią, jest zatem swego rodzaju dopełnieniem Życia instrukcji obsługi - w pewien przewrotny sposób jakby setnym, brakującym rozdziałem powieści." (Wawrzyniec Brzozowski
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 308956 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Potencjalna ; t. 5)
Wspomnieniami Pereca bywają fakty będące niegdyś na czołówkach gazet, ale obecnie całkiem zapomniane, jednak przede wszystkim są to drobne zdarzenia, a także mniej lub bardziej magiczne miejsca i najrozmaitsze „donosy rzeczywistości”, które – pomijane w podręcznikach, historiach epoki, czy „poważnych” pamiętnikach – w znaczący sposób współtworzyły tkankę codzienności, tej codzienności, która od dawna już nie istnieje, ale przywoływana zadziwia swoim rozmigotanym bogactwem. Trudno powiedzieć, jaki był mechanizm tej pamięci: czy były to Proustowskie, wyłaniające się w naturalny sposób reminiscencje i powidoki, czy był to Nabokovowski świadomy wysiłek przypomnienia – tego nie wiemy. Pewnie jedno i drugie. Tak czy owak, przywołując drobiny codzienności głównie z lat pięćdziesiątych, ale także z czasów nieco wcześniejszych i późniejszych, Perec tworzy swego rodzaju kronikę społeczno-kulturalną Francji (a zwłaszcza Paryża) owych czasów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 342922 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Potencjalna ; t. 10)
Tytuł oryginału: Le voyage d'hiver & ses suites.
W 1979 roku Georges Perec publikuje krótką nowelę Voyage d’hiver (Podróż zimowa). Opowiada w niej o niezwykłym odkryciu, jakiego dokonał młody profesor literatury, Vincent Degraël. Odnajduje on przypadkiem fascynujący tomik, pod tym właśnie tytułem, który każe spojrzeć w zupełnie innym świetle na francuskich poetów z końca XIX wieku: okazuje się, że wszyscy naśladują dzieła Hugona Verniera, młodego, genialnego i całkowicie zapomnianego autora. Lecz ten pospiesznie przejrzany tomik wkrótce ginie, a wysiłki Degraëla, żeby go odnaleźć, spełzną na niczym.
W 1992 roku Jacques Roubaud odczuwa przemożną potrzebę, by wnieść do tekstu Pereca cały szereg poprawek i ważnych uzupełnień, co też czyni w opowiadaniu Voyage d’hier (Podróż i zmowa). Wkrótce w jego ślady idzie też Hervé Le Tellier, który w noweli Voyage d’Hitler (Podróż Wielkiego Wodza) wprowadza do historii nowe elementy. W następnych latach wielu innych Oulipijczyków podejmie taką próbę, a każdy z nich poprowadzi tajemniczą historię Hugona Verniera w zupełnie niespodziewanym kierunku. Tak oto wokół krótkiej noweli Pereca powstało dzieło wielowymiarowe, nowatorski gatunek, który można by nazwać „powieścią zbiorową”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 342870 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Potencjalna ; t. 12)
Karta luźna zawiera słowo wstępne autora.
Indeks
"Pisarstwo Georgesa Pereca zasilają dwa potężne impulsy. Z jednej strony zdziwienie, tradycyjnie identyfikowane jako źródło filozoficznego namysłu, ale dla autora Przestrzeni stanowiące naturalną postawę wobec świata, a mówiąc precyzyjnie - wobec każdej drobiny istnienia, która jest tylko o tyle, o ile wydobywa ją z nicości dociekliwe pytanie. Z drugiej zaś strony pragnienie, na dodatek potrójne: trwałości, obecności i pełni. Jeśli żadne z miejsc nie jest nam dane na zawsze, jeśli żadne z nich nie może być dla nas wieczystym punktem odniesienia, jeżeli rzeczy i ludzie gubią się i odchodzą, to jedyną nadzieją są słowa: widmowe szkatułki, w których przechowujemy kawałki zgruzowanego świata, niewyraźne ślady jego obecności, fantomy wypełniające pustkę. Perec niestrudzenie notuje, każdego dnia z tą samą determinacją tworzy rejestr istnienia, włączając do niego osoby, miejsca, przedmioty i zdarzenia. Żyje wyłącznie dlatego, że pisze." (Grzegorz Jankowicz)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 357032 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Potencjalna ; t. 8)
Rzeczy - debiutancka powieść Georges'a Pereca z 1965 roku, za którą otrzymał w tym samym roku Nagrodę Renaudot.
Bohaterowie Pereca - Sylvie i Jerôme, niedoszli absolwenci uniwersytetu, najpierw ankieterzy agencji reklamowych, później ich właściciele, wydziedziczeni z tradycji, odcięci od przeszłości i pozostawieni samym sobie - nadaremnie szukają dostępu do upragnionego świata dobrobytu. Nie mogąc żyć życiem "prawdziwym" (lepszym, pełniejszym, bogatszym etc.), postanawiają (nieomal mimowolnie) żyć życiem na niby. Żyją tak jakby byli bogaci, tak jakby mogli się ubierać w najlepszych sklepach, tak jakby umieli korzystać z przyjemności, tak jakby naprawdę kochali życie, tak jakby ich egzystencja naprawdę była sztuką. Rzeczy zostały pomyślane jako odyseja typowych przedstawicieli pokolenia, które wchodziło w dorosłość w latach 60. XX w., jako opowieść o straconej generacji, której przypadł w udziale trefny los.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 335249 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Teatr / Georges Perec ; 1)
(Seria Potencjalna ; 1)
Tyt. oryg.: "La Poche Parmentier : (précédé de) L'Augmentation" 1981.
"Podwyżkę" można odczytywać jako partyturę ludzkich zachowań, rodzących się w zderzeniu z pozornie prostą egzystencjalną decyzją: pójściem do kierownika, aby za wszelką cenę otrzymać przysługującą po latach pracy podwyżkę. W sztuce nie ma jednak ani pracownika, ani jego szefa, a jedynie sześć funkcji logicznych rozchwianej psychiki urzędnika, który stara się w labiryntach korytarzy swojej firmy scalić rozproszone myśli. "Schowek Parmentier" przypomina poniekąd szalony projekt słynnych kopistów Bouvarda i Pecucheta, cytujących wszystko, co wpada im w ręce, tworzących dzieło z potrzeby przepisywania swoich ulubionych książek. Perec czyni podobnie, składając sztukę z dziesiątek cytatów sztuk teatralnych i elementów teatralnych konwencji, by stworzyć rozprawę o granicach między fikcją a rzeczywistością, życiem a grą, naśladowaniem rzeczywistości a jej nieustannym kreowaniem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 305576 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Potencjalna ; t. 4)
Przekł. na podstawie zbiorów esejów: Penser/Classer, Je suis né, Cantatrix Sopranica L., L'infra-ordinaire oraz tekstów Histoire du lipogramme, La Chose, J'aime, je n'aime pas.
Bibliogr. przy niektórych pracach.
Streszcz. niektórych prac ang.
"Urodziłem się" to zbiór czterdziestu trzech esejów Georges'a Pereca wprowadzających czytelnika w świat jego twórczości niejako od kuchni. Autor ukazuje w nich, na wzór Prób Montaigne'a, fragment swojej najbliższej, prywatnej rzeczywistości. Perec przez całe życie próbując odpowiedzieć sobie na pytanie: dlaczego piszę? - robił to, nie tylko tworząc fikcję powieściową, ale również poruszając najróżniejsze, wydawałoby się błahe tematy: wagarów, psychoanalizy, spacerów, okularów, sztuki porządkowania książek i swojego biurka, przepisów kulinarnych, skoków ze spadochronem, biurokracji, pozdrowień z wakacji, snów, free jazzu, historii lipogramu czy biograficznych mistyfikacji. Te wszystkie rozważania spaja ze sobą radość wyliczania i klasyfikowania oraz potrzeba przyjrzenia się miejscom, rzeczom i wydarzeniom codziennym, zwyczajnym, czasem banalnym, czyli temu wszystkiemu, co dzieje się, kiedy nie dzieje się nic. Zamieszczone w Urodziłem się "dzieła pomniejsze" stanowią niemal całość eseistycznej twórczości Pereca publikowanej przez niego w czasopismach i książkach w latach 1965-1982, a następnie wydanej we Francji po jego śmierci w czterech zbiorach, które polski czytelnik otrzymuje pod jedną okładką.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 323320 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Heteronimy : utwory wybrane / Fernando Pessoa ; przekład: Wojciech Charchalis. - Wydanie I. - Kraków : Wydawnictwo Lokator, 2021. - 298, [1] strona : ilustracje ; 22 cm.
(Seria Anachroniczna ; t. 9)
Wiele postaci zawartych i opisanych w tej antologii to autorzy wymyśleni przez Pessoę w czasach wczesnej młodości, by nie powiedzieć w dzieciństwie. Znakomita ich część też nie napisała wiele więcej niż umieszczono w niniejszej książce. Pozostaje to jednak bez znaczenia, bo choć upada megalomański mit monstrualnie płodnego poety, to w dalszym ciągu pozostaje prawda o genialnym poecie, którego trzy heteronimy stworzyły dzieło wielkie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 368271 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Anachroniczna ; t. 8)
Tytuł oryginału: "Alberto Caeiro : poesia", 2020.
Na opasce: Nowe tłumaczenie.
Swoich wyśnionych poetów, składających się ogółem na plejadę ponad setki nazwisk, Pessoa zawsze obdarzał odrębną osobowością i mniej lub bardziej rozbudowaną fikcyjną biografią. W przypadku niektórych heteronimów, jest to zaledwie sygnatura, ślad zmyślonej ręki znaleziony na jakimś karteluszku w słynnej skrzyni, do której przez całe życie wrzucał swoje zapiski, fragmenty wierszy, sentencje, tajemnicze diagramy i znaki, precyzyjnie wyliczane horoskopy. Ale w przypadku najważniejszych z nich, bo też do wielkiej trójki, obok Álvara de Campos i Ricarda Reisa, zaliczał się Caeiro, dostajemy o wiele więcej. Nawet jeśli życiorys stworzonej przez Pessoę postaci uderza prostotą, typowością, w pewnym sensie reprezentatywnością dla portugalskiego losu; wydaje się realizować paradygmat często spotykany zarówno wśród poetów dziewiętnastowiecznych, takich jak Cesário Verde, jak i wśród twórców pierwszego pokolenia modernistycznego, którym nadal przychodziło pisać szybko, niewiele, i umierać młodo.
Alberto Caeiro miał się urodzić w Lizbonie 16 kwietnia 1889 roku. Osierocony przez obydwoje rodziców, nie zdobył wykształcenia ani nie nauczył się zawodu. Większość swej krótkiej egzystencji przeżył w gospodarstwie ciotecznej babki w Ribatejo, i tam też miał stworzyć przypisywane mu cykle wierszy, Guardador de Rebanhos i O Pastor Amoroso. Pod koniec życia miał powrócić jeszcze do Lizbony i tam napisać Os Poemas Inconjuntos, nim zmarł na gruźlicę w wieku zaledwie dwudziestu sześciu lat. Dokładnie w przełomowym dla portugalskiej awangardy roku 1915. (ze wstępu Ewy Łukaszyk)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 362650 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Anachroniczna ; t. 4)
"W pierwszej części książki mamy utwory choleryczne, histeryczne, pochodzące z okresu sensacjonistycznego, a im dalej zagłębiać się będziemy w lekturę, wiersze stają się coraz bardziej intymistyczne, przesiąknięte cierpieniem, znużeniem życiem, tęsknotą za minionym czasem, strachem i niepokojem, coraz bardziej przypominają w swoim wydźwięku Księgę Niepokoju. Campos coraz bardziej upodabnia się do swego stwórcy, aby w końcu stać się z nim tożsamy." (Wojciech Charchalis)
"Álvaro de Campos urodził się w Lizbonie 13 października 1890 r. i wiele podróżował po Oriencie oraz po Europie. Jakkolwiek by było, mierzył 175 cm, a zatem był wysoki jak na swoją epokę, miał cerę lekko śniadą, włosy czarne, gładkie. Nie nosił okularów, a oczy miał w nieokreślonym kolorze. Jest niewierzącym homoseksualistą. Głównym tematem jego wierszy jest samotność, a za najważniejszy z napisanych przez niego wierszy uważa się „Trafikę”. Jego mistrzem był Walt Whitman, Cesário Verde i Alberto Caeiro." (Fernando Pessoa)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 340799 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Poezje zebrane Ricardo Reis / Fernando Pessoa ; przekład Wojciech Charchalis ; przedmowa Ewa Łukaszyk. - Pierwsze polskie wydanie. - Kraków : Wydawnictwo Lokator, 2019. - 228, [12] stron : ilustracje ; 22 cm + dodatek : 25, [1] strona ; 20 cm.
(Seria Anachroniczna ; t. 6)
Dodatek: Notatki na szachownicy = Notas no tabuleiro / wiersz "Szachiści" w tłumaczeniu Wojciecha Charchalisa ; koncepcja i opracowanie graficzne Pio Kaliński. Wydanie I, seria PrinciPIO, t. 6.
Dodatek zawiera równolegle tekst portugalski i tłumaczenie polskie.
„Podobnie jak w przypadku innych wymyślonych przez siebie postaci, Pessoa podał szereg szczegółów na temat Reisa. Miał się on urodzić w Porto w 1887 roku, był więc o parę miesięcy starszy od swojego twórcy, a także – co dość dziwne, wziąwszy pod uwagę relację mistrza i ucznia – od Alberta Caeiro, który miał się rzekomo urodzić 16 kwietnia 1889 roku. Dokładnej daty urodzenia Reisa Pessoa – jak twierdził – nie pamiętał. Ale w jego zapiskach odnaleziono horoskop, opracowany na podstawie nie tylko dnia, ale i godziny narodzin: miał to być 19 listopada, pięć po czwartej po południu. Kolejnym paradoksem heteronima starszego od swojego twórcy było też to, że – jak twierdził Pessoa – Reis pisał po portugalsku poprawniej od niego samego.” (ze wstępu Ewy Łukaszyk)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 359535+dod. (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej